In Zaanstad kan iedereen meepraten over beleid en uitvoering.
Wij willen de mensen die van ondersteuning gebruik maken en hun helpers, zelf spreken en goed naar ze luisteren. Met als doel te begrijpen welke ideeën of vraagstukken belangrijk zijn voor u. Samen kunnen we dan kijken of en hoe uw ideeën vormgegeven kunnen worden. Het meedenken kan gaan om beleid dat er al is, maar ook om beleid dat nog moet komen. Bij beleid dat nog moet komen, wordt een speciale werkwijze gebruikt, waarover u hieronder meer kunt lezen.
Onderstaand schema geeft een weergave van onze werkwijze bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Dit heeft betrekking op stukken die naar de gemeenteraad gaan. We doorlopen deze werkwijze in 6 stappen.
De 6 stappen in het model hoeven elkaar niet direct op te volgen. Er kan altijd een stap terug worden gezet als er nog iets verder uitgewerkt moet worden.
De werkwijze begint met een idee of vraag. Een idee of vraag kan komen van uzelf of komt via de gemeente.
Als een vraag vanuit de gemeente komt, dan is dit vaak een opdracht, knelpunt of een voorstel over een bepaald onderwerp. De gemeente zorgt dan dat de informatie over het onderwerp beschikbaar is.
Inwoners kunnen het hele jaar door met de gemeente in contact komen en in gesprek gaan. Dit kan individueel, persoonlijk, digitaal, spontaan of georganiseerd. Het doel van de gesprekken is om zoveel mogelijk informatie op te halen en met elkaar te delen.
De gemeente organiseert ook gesprekken over bepaalde onderwerpen. Deelnemers aan de gesprekken kunnen zijn: inwoners, cliënten, (ervarings)deskundigen, de gemeente en andere betrokkenen. Het kunnen groepen zijn, maar dat hoeft niet. Denk bij georganiseerde groepen aan cliëntenorganisaties of het Burgerplatform.
In de derde stap kijken we samen welke invloed de deelnemers hebben. Tijdens het proces kunt u...:
Deelnemers kunnen zijn: inwoners, cliënten, ervarings(deskundigen), de gemeente en andere mogelijke betrokkenen.
In de vierde stap verzamelen we alle opgehaalde ideeën. De bijdrage wordt geordend en verder uitgewerkt als dat nog nodig is.
Er wordt in deze stap ook gekeken of de bijdragen volledig zijn en of alles goed is weergegeven. Als dat niet zo is, dan kunnen we nog één of meerdere stappen terug. Soms moet een onderdeel of een vraag nog wat verder worden uitgediept. Er kan dan weer contact zijn met dezelfde deelnemers of juist met andere mensen.
De inbreng uit stap 4 wordt in deze vijfde stap gecontroleerd op kwaliteit. Is iedereen voldoende betrokken geweest? In deze stap kiezen we welke bijdrage wordt meegenomen en welke niet. Deze keuzes leggen we uit en we leggen uit wat de volgende stappen zijn.
Na het doorlopen van de stappen is er een eind- of tussenresultaat. Dit kan een advies zijn, een (nieuwe) opdracht of een voorstel aan de gemeente om een besluit te nemen.
De zesde stap is het eindpunt van deze werkwijze, maar dat hoeft niet. Soms kan het weer leiden tot een nieuwe start (stap 1).
Uit de Participatiepeiling in 2015 kwam naar voren dat inwoners vaak en direct(er) met de gemeente willen meepraten over de hulp en ondersteuning die hen aangaat. Niet alleen via enquêtes, maar ook in persoonlijke gesprekken. Met de uitkomsten van deze Participatiepeiling in het achterhoofd, heeft de gemeente de manier waarop inwoners kunnen meepraten en denken (cliëntenparticipatie) vernieuwd.
Hieronder zijn de uitkomsten van de Participatiepeiling te vinden:
Voorheen adviseerden drie raden de gemeente bij het maken van beleid rond Jeugdhulp, Wmo en de Participatiewet: de Wmo Participatieraad, de Cliëntenraad Werk en Inkomen en de Seniorenraad. Deze drie raden hebben plaats gemaakt voor een ander model van participatie . Cliënten denken door dit nieuwe model actief mee.
Op het gebied van hulp en ondersteuning werkt de gemeente ook nauw samen met zorgaanbieders, ondersteuners, scholen, de Sociale Wijkteams, Jeugdteams, onafhankelijke cliënten ondersteuners en ervaringsdeskundigen. Deze partners hebben een schat aan informatie en samen met hen werken we aan goede zorg in Zaanstad.
De vrijwilligers van de adviescommissie Sociaal Domein zijn Zaankanters met oog én gevoel voor de manier waarop de gemeente inwoners ondersteunt. Ze geven gevraagd én ongevraagd advies over hoe inwoners het beste betrokken kunnen worden bij verschillende thema's rondom hulp en ondersteuning. De adviescommissie is hiermee een belangrijke partner voor de gemeente.
De leden van de adviescommissie adviseren de gemeente over de invloed van inwoners met een ondersteuningsvraag op ons beleid. Hoe kunnen we inwoners en belangenbehartigers met goede ideeën een grotere rol geven? De commissie denkt mee met vragen als: